Na precies een jaar keerden we weer terug naar onze oude roots: de Technische Universiteit Eindhoven. Gedurende twee dagen stond de faculteit bouwkunde in het teken van de Bouwkunde Bedrijvendagen. Naast een uitgebreide informatiemarkt waar bedrijven zich konden presenteren, werden er door architecten lezingen gegeven en waren er diverse workshops. FOAM gaf één van deze workshops met als titel 'de praktijk volgens FOAM'. Een korte terugblik op een interessante middag...

Brainstormen over nieuwe producten en diensten

Dat het voor (jonge) architecten in deze tijd niet meevalt om zich staande te houden, is bij menigeen bekend. Dat het ook anders kan, hebben we tijdens de workshop laten zien. FOAM laat graag positief van zich horen en gelooft dat er ook andere manieren zijn om met de crisis om te gaan. Door nieuwe producten en diensten te bedenken en aan te bieden kunnen juist jonge architecten zich onderscheiden en profileren. Het afgelopen jaar hebben we hier zelf aan gewerkt door verschillende diensten aan te bieden, waaronder Architect aan tafel voor particulieren. 

Aan de slag met het propositiehuis
Tijdens de workshop gingen de studenten aan de slag met het propositiehuis: een model van Syntens waarmee de levensvatbaarheid van een nieuwe dienst of een nieuw product getoest kan worden. Want hoe kan een jonge architect zich nu onderscheiden ten opzichte van de gevestigde orde? De resultaten van de workshop waren verrassend en scherp: van een kant-en-klaar product voor woningcorporaties tot een 'huis-architect' van een meubelwinkel en een innovatieve dienst om woningen levensloopbestendig te maken. Door het propositiehuis als basis te gebruiken moesten de studenten ineens nadenken over onderscheidend vermogen, belofte, concurrentie en onderbouwing. Zaken die op de TU geen onderdeel uitmaken van de dagelijkse project- of collegegang. 

Na afloop ontstond er een interessant rondetafelgesprek over de rol van de jonge architect en de voorbereiding op de praktijk. In ieder geval is onze missie van de middag geslaagd: de studenten op een andere manier laten nadenken over hun rol als (toekomstig) architect. Bij deze willen we de deelnemers aan onze workshop dan ook nogmaals bedanken voor hun enthousiaste inzet!